„Bastarda Istanbulului”- Elif Shafak

51b-Oy1kVQL._SY344_BO1,204,203,200_Deși mi-a fost împrumutată de mai mult timp de către o prietenă și am început să o citesc, cred, anul trecut, nu știu de ce nu am continuat-o atunci. Acum 3-4 săptămâni m-am hotărât să-i mai dau o șansă și nu-mi pare rău, deoarece m-a cucerit iremediabil și m-a făcut să mă îndrăgostesc de Istanbul, așa cum nu a făcut-o  până acum nicio imagine frumos colorată de pe internet.

Bastarda Istanbulului este un  roman în care istoria și poveștile a două familii- una armeană, Kazanci, și una turcească, Tchakhmakhchian- se îmbină într-un joc de culori, parfumuri și detalii ce-ți stârnesc, încă din primele pagini, apetitul și curiozitatea pentru acest oraș al contrastelor.

În roman predomină personajele feminine, foarte diferite, unele înclinate către tradiție, altele mai deschise, mai apropiate, parcă, de partea modernă, europeană a Turciei. Pe lângă obiceiurile și tradițiile din roman, Elif Shafak prezintă conflictele dintre turci și armeni, într-o tristă, dar captivantă poveste despre genocidul armean din 1915-1916, căci aceasta este una dintre temele romanului.

Ce mi-a plăcut cel mai mult la acest roman este, în primul rând, stilul autoarei; are acel ceva ce te capturează și-ți stârnește curiozitate, te face să nu o mai lasi din mână până nu ajungi la fina și chiar și-atunci să vrei să o iei de la capăt.

Alături de stilul autoarei, în al doilea rând, am fost captivată de poveștile ce se întrepătrund în roman. Un rezumat al cărții ar fi dificil de realizat din cauza poveștii destul de „încâlcite”, dar deloc greu de înțeles.

În al treilea rând, m-au fascinat complet descrierile, multitudinea de culori și de condimente, căci după ele sunt denumite capitolele. Fiecare condiment e în strânsă legătură cu acțiunea capitolului astfel că, după ce m-am prins cum stă treaba, începusem chiar să mă gândesc ce urmează, de ce poate fi legat condimentul respectiv,  ce moment din carte ar putea fi „trădat” de gustul, textura, culoarea și mirosul condimentului. Bineînțeles, niciodată nu am ghicit, deoarece romanul este atât de imprevizibil, mai ales că, la început, povestea se desfășoară pe mai multe planuri și în mai multe locuri.

Asta nu se dorește a fi o recenzie; nu mă pricep la așa ceva. Ia-o ca pe o recomandare ce-o să te îndrume să descoperi o altă țară și o cultură, total diferite de a noastă.

Dacă Bastarda Istanbulului pare pe gustul tău și vrei să-l citești, trebuie să știi că este  publicat la editura Polirom, în colecția Top 10+.

Un gând despre “„Bastarda Istanbulului”- Elif Shafak

Lasă un răspuns

